Saturday, December 22, 2012

5 Sebab Doa Ditolak


Doa itu senjata orang Mukmin. Setiap hari kita berdoa supaya dipanjangkan usia, sihat tubuh badan, bertambah rezeki, bertemu jodoh yang baik dan macam-macam lagi. Ada kalanya doa itu dimakbulkan Tuhan dan ada juga doa yang tidak dikabulkan. 


Jom baca 5 perkara yang membuatkan kita terhijab atau doa ditolak oleh Allah, iaitu apabila kita melakukan :
1. Dosa kerana menyakiti / menderhaka ibu bapa

Ibu bapa adalah mereka yang telah berkorban untuk menjadikan kita insan yang berguna di dunia dan akhirat. Jika kita menderkaha atau menyakiti hati mereka sedangkan perintah-Nya bertepatan dengan syariat Islam, Allah pasti murka kepada kita.

Awas! Doa anak derhaka tidak akan diangkat malaikat ke hadrat ilahi. Oleh itu, tidak ada perubahan atau peningkatan pada diri anak derhaka kerana doa mereka ditolak. Jadilah mereka orang yang rugi di dunia dan akhirat.

2. Dosa kerana tidak taat kepada guru

Guru adalah orang yang bertanggungjawab mendidik dan mengasuh kita selain ibu dan bapa. Segala arahannya perlu diikuti selagi tidak bercanggah dengan ajaran Islam. Jangan sampai guru berasa muak dengan kita, supaya tidak tidak ditimpa malapetaka seperi susah menerima ilmu, gelap hati, keras kepala, malas beribadat, doa dan amalan tidak terangkat dan tidak dapat memperbaiki akhlak.

3. Dosa kerana menderhaka kepada suami

Isteri yang menderhaka kepada suami tidak layak mencium bau syurga. Allah sangat murka dan melaknat isteri yang membelakangi suaminya. Besarnya kedudukan suami di sisi Allah. Seorang isteri walaupun iabadatnya sehebat ibadat Siti Maryam (ibu Nabi Isa) tiada nilai sedikitpun di sisi Allah jika masih menderhaka kepada suami.

4. Dosa kerana mengingkari pemimpin

Pemimpin terbahagi kepada 2 iaitu pemimpin atasan dan pemimpin bawahan. Perintah mereka wajib dipatuhi selagi tidak bertentangan dengan syariat. Pemimpin yang dimaksudkan di sini ialah pemimpin yang adil kepada orang bawahan, soleh lagi berjiwa tauhid, bukan pemimpin yang fasik dan berbuat mungkar kepada Allah. Jadi ukurlah diri masing2 sejauh mana ketaatan kepada pemimpin.

5. Dosa kerana menganiaya / menzalimi orang lain

Golongan yang suka menganiaya / menzalimi orang lain termasuklah orang yang gemar menabur fitnah, mengadu domba, buruk sangka sesama manusia, suka menyakiti hati orang lain, sama ada dengan lidah atau tingkah laku. 

Jika kita melakukan 1 daripada 5 perkara di atas, terhijablah doa dan amalan kita. Oleh itu, jika ingin doa dimakbulkan Allah, jauhkan diri dari melakukan perkara yang mengundang kemurkaan Allah.



Terima kasih kerana sudi membaca =)

Saturday, December 1, 2012

Hukum Memakai Cincin bagi Lelaki

Assalamualaikum wbt :)

Okey, kali ini saya ingin berkongsikan secebis info umum dengan korang semua iaitu hukum memakai cincin bagi lelaki. Sounds so familiar rite? Tapi tak mustahil ada di antara kita yang masih kabur mengenainya.

So apa dia hukum memakai cincin bagi lelaki?

For your information, hukum pemakaian cincin bagi lelaki adalah harus, dengan syarat ianya mestilah diperbuat daripada perak ataupun bahan lain dan tidak mengandungi sebarang unsur emas seperti yang dinyatakan oleh Imam Nawawi dalam kitab Syarah Muslim iaitu
“Emas itu adalah haram atas lelaki memakainya sama ada emasnya sedikit atau banyak.”

Apa yang menimbulkan masalah, bila cincin tersebut dihasilkan dengan mencampurkan emas ke dalamnya sepertimana proses pembuatan cincin suasa.

Apa itu logam suasa dan kenapa ianya haram bagi lelaki?

Suasa atau lebih dikenali sebagai electrum dalam istilah sains adalah campuran logam di antara emas, perak dan tembaga merah. Proses pembuatan suasa terdiri daripada
1. Tembaga 70%
2. Emas 20%
3. Perak 10%
tetapi boleh diubah kandungannya untuk menghasilkan warna yang berbeza-beza (seperti yang selalu dilakukan oleh penempa emas di Kelantan).
Oleh kerana campuran emas lebih banyak daripada campuran perak dalam sebentuk cincin suasa, maka ianya telah dihukumkan sebagai emas dan secara automatiknya haram untuk dipakai oleh lelaki sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi bermaksud:
“Rasulullah SAW melarang daripada memakai cincin emas”.
Jelas bukan.

Terima kasih kerana sudi membaca =)