Thursday, October 6, 2011

Doa dan amalan supaya murah rezeki


1. MEMBACA SURAH AL-WAQIAH

Sabda Rasulullah s.a.w :
"Sesiapa yang membaca surah Al-Waqiah pada setiap malam, ia tidak akan ditimpa kefakiran.
(Riwayat dari Ibn Mas'ud : Al-Azkar, Al-Jami Al-Soghhir)

Sabda Rasulullah s.a.w :
"Surah Al-Waqiah adalah surah kekayaan. Hendaklah kamu membacanya dan ajarkanlah ia kepada anak-anak kamu "
(Riwayat Ibn Mardawaih daripada Anas : Kasyf Al-Khafa')



2. MEMBACA SURAH AL-IHKLAS

Sabda Rasulullah s.a.w :
"Sesiapa yang membaca Qulhuwallahu ahad ketika masuk ke rumahnya, nescaya dihindarkan kefakiran daripada ahli rumahnya dan jirannya".
(Daripada Jarir Bin Abdullah : Kanzu Al-Ummal, Mu'jam Al-Tabarani. Daripada Ibn Mas'ud : Mujma' Al-Zawaid)


3.DOA MURAH REZEKI

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ، وَتُعِزُّ مَن تَشَاء ، وَتُذِلُّ مَن تَشَاء ، بِيَدِكَ الْخَيْرُ ، إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّشَيْءٍ قَدِيرٌ ، تُولِجُ اللَّيْـلَ فِي الْنَّهَارِ ، وَتُولِجُ النَّـهَارَ فِي اللَّيْلِ ،وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ ، وَتُخْرِجُ الْمَيِّـتَ مِنَ الْحَيِّ ، وَتَرْزُقُ مَنتَشَاء بِغَيْرِ حِسَـابٍ ، رَحْمَنَ الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَرَحِيْمَهُمَا ، تُعْطِي مَنْتَشَاءُ مِنْهُمَا وَتَمْنَعُ مَنْ تَشَاءُ ، اِرْحَمْنِي رَحْمَةً تُغْنِيْنِي بِهَا عَنْرَحْمَةِ مَنْ سِوَاكَ

"Katakanlah ( wahai Muhammad) : "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan. Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki.

Engkau jugalah yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki, Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya".

Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang di dunia dan akhirat. Engkau memberi kedua-duanya kepada sesiapa yang Engkau mahu. Engkau menahan kedia-duanya terhadap sesiapa yang Engkau mahu. Rahmatilah aku dengan suatu rahmat yang mencukupi untukku berbanding rahmat yang ada pada selainMu."


4.  DOA MURAH REZEKI

 وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُ

."Dan sesiapa yang bertaqqa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nesvaya Allah akan menggandakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkan), serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya".

Sabda Rasulullah s.a.w :
"Wahai sekalian umat manusia, jadikanlah taqwa sebagau suatu perniagaan, nescaya rezeki akan datang kepada kamu tanpa modal dan niaga". Kemudian baginda membaca ayat di atas.

Terima kasih kerana sudi membaca =)

Sunday, October 2, 2011

Tujuh kalimat keramat


SabdaRasulullah s.a.w yang bermaksud :

" Barang siapa hafal 7 kalimat, dia dipandang mulia di sisi Allah s.w.t dan malaikat, dan diampuni dosa-dosanya walau sebanyak buih laut".


  • Mengucap BISMILLAH setiap kali hendak melakukan sesuatu.

  • Mengucap ALHAMDULILLAH setiap kali selesai melakukan sesuatu

  • Mengucap ASTAGHFIRULLAH jika lidah tersilap pada perkataan yang tidak patut.

  • Mngucap INSYA'ALLAH jika merencakan sesuatu untuk di hari esok.

  • Mengucap LA HAULA WALA KUWWATA ILLA BILLAH jika menghadapi sesuatu yang tidak disukai dan tidak diingini.

  • Mengucap INNA LILLAHI WA INNA ILAIHI RAJIUN jika menghadapi dan menerima musibah

  • Mengucap LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH sepanjang siang malam sehingga tidak terpisah dari lidahnya.

Terima kasih kerana sudi membaca =)